10

5:51 AM

Actually,
aritu macam dah berjanji dengan diri sendiri,
nak baca surah Al-Baqarah dari awal sampai akhir at one time.
maksudnya,
sekali start baca, teruskan baca sampai habis.
takder sambung esok ke.. minggu depan ke.. bulan depan ke.. tahun depan ke.. tahun lagi satu ke.. etc.. ;p

tapi malangnya..
tak berjaya pulak.
tskk.

panjang kottt..
(FYI, Al-Baqarah adalah surah terpanjang dalam Al-Quran)


kenapa nak baca dalam satu masa..?

ooh.. i have my own reason.
i have to.
and i NEED to do it.


anyhoo,
masa baca 3 ayat terakhir tu, teringat pulak nak cari maknanya..
hafal, tapi tatau makna.. apakah??
(ayat hafazan masa Form 4 ke, Form 5 nih eh? tak ingat. hee.)

pastu.. masa mencari makna/terjemahan kat dalam encik google,
terjumpa pulak yang nih :-

fadhilat 10 Ayat dalam surah Al-Baqarah..


DIRIWAYATKAN daripada Ibn Mas’ud r.a, katanya:

“Sesiapa membaca 10 ayat daripada surah al-Baqarah ketika awal waktu siang, syaitan tidak akan menghampirinya hingga ke petang.
Jika ia membacanya pada waktu petang, syaitan tidak mendekatinya hingga ke pagi. Ia juga tidak akan melihat sesuatu yang ia benci pada keluarga dan harta bendanya,”

(Riwayat al-Darimi, al-Bhaihaqi di dalam kisah Syu’ab al-Iman).

Ibn Mas’ud r a, meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda:
“Sesiapa membaca 10 ayat: Empat daripada awal surah al-Baqarah, ayat al-Kurysi, dua ayat selepasnya dan ayat penutup surah al-Baqarah, nescaya syaitan tidak akan memasuki rumah itu hingga pagi,”
(Riwayat al-Tabrani dalam al-Kabir dan riwayat al-Hakim, kata hadis dinilai Sahih).


so, kat bawah nih ada ayat-ayatnya.. dan terjemahannya sekali..





255. Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi[161] Allah meliputi langit dan bumi. dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha besar.






284. kepunyaan Allah-lah segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hatimu atau kamu menyembunyikan, niscaya Allah akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu. Maka Allah mengampuni siapa yang dikehandaki- Nya dan menyiksa siapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.



285. Rasul telah beriman kepada Al Quran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya. (mereka mengatakan): "Kami tidak membeda-bedakan antara seseorangpun (dengan yang lain) dari rasul-rasul-Nya", dan mereka mengatakan: "Kami dengar dan Kami taat." (mereka berdoa): "Ampunilah Kami Ya Tuhan Kami dan kepada Engkaulah tempat kembali."



286. Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdoa): "Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau hukum Kami jika Kami lupa atau Kami tersalah. Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau bebankan kepada Kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau pikulkan kepada Kami apa yang tak sanggup Kami memikulnya. beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong Kami, Maka tolonglah Kami terhadap kaum yang kafir.


*sumber dari sini dan sini*


Teringat dulu-dulu:

dulu masa Ketua Warden suruh baca surah nih pasal hostel kena 'gangguan' dulu pun,
saye siap tersengguk-sengguk lagi baca.
masa semua orang (Tingkat 2) melarikan diri pasal 'benda' tu ngamuk,
otak saye masa tu pikir nak tidur je pasal ngantuk sangat.
siap berdoa.. 'kau kacau tingkat 2 dah le.. jangan lah kau naik Tingkat 3.. aku ngantuk nih.. esok nak sekolah.. '

*lol*

and guess what?
2-3 hari lepastu terus
saye packing baju semua, kuar asrama sebab takut!!
hahaha. but seriously, hostel itu adalah sangattttt angker!

T__T

You Might Also Like

4 comments

Like us on Facebook

Flickr Images